رتبه‌ بندی امنیت گاوصندوق و استاندارد RSC
0 نظرها
رتبه‌ بندی امنیت گاوصندوق

اولین چیزی که همه مشتریان از یک گاوصندوق انتظار دارند بحث امنیت آن است. ویژگی‌ها و فاکتورهای زیادی وجود دارد که در امنیت گاوصندوق به عنوان یک محصول امنیتی موثر هستند.
افرادی که به دنبال خرید و انتخاب گاوصندوق مطلوب هستند اگر اطلاعات مفیدی در زمینه مشخصات گاوصندوق کسب کرده باشند، انتظار دارند گاوصندوق مورد نظرشان در برابر سرقت، دریل، برش و … مقاوم باشد. از طرفی این افراد به دنبال گاوصندوقی هستند که ضد حریق بوده و وسایل و ابزار مکانیکی قادر به باز کردن گاوصندوق نباشد. ما در این نوشته به طور مفصل در مورد رتبه‌ بندی امنیت گاوصندوق صحبت خواهیم کرد.

اما چطور امکان دارد که از داشتن این ویژگی‌ها در یک گاوصندوق مطمئن شد؟
تشخیص گاوصندوق با امنیت بالا چه راه‌هایی دارد؟
مشتریان چطور می‌توانند یک گاوصندوق ایمن و مطمئن را از بازار تهیه کنند؟
این‌ها سوالاتی هستند که قصد داریم در این مقاله برای آن‌ها پاسخ مناسبی پیدا کنیم.

گاوصندوق ایمن

رتبه‌ بندی امنیت گاوصندوق

بهترین راه برای تشخیص گاوصندوقی که در برابر سرقت و آسیب‌های مکانیکی مقاوم است این است که دارای گواهی نامه‌ها و استانداردهای ملی و بین‌المللی باشد.
مراکز معتبری در جهان وجود دارند که از طرف سازمان‌های امنیتی و کمپانی‌های گاوصندوق شناخته شده و دارای اعتبار هستند.

این مراکز محصولاتی مانند گاوصندوق را از نظر امنیت و ایمنی مورد بررسی قرار داده و با انجام آزمایشات سخت آن‌ها را امتحان می‌کنند و در آخر در صورت قابل قبول بودن به آن‌ها نشان استاندارد را اهدا می‌کنند.
هنگامی که یک گاوصندوق توانسته باشد استاندارد موردنظر آن مراکز را کسب نماید از نظر کیفی و امنیتی رتبه‌بندی می‌شود.

این رتبه‌بندی و استاندارد به کمپانی تولید گاوصندوق اعتبار می‌دهد و مشتریان نیز با استناد به این استاندارد با خیال آسوده می‌توانند از کیفیت محصول اطمینان حاصل نمایند.

استانداردهای زیادی برای امنیت گاوصندوق در دنیا وجود دارد. اما دو استاندارد معتبر جهانی برای ضد سرقت بودن گاوصندوق از بقیه استانداردها معتبرتر می‌باشد. دو استاندارد RSC آمریکا و EUROGRAND اروپا دو استاندارد قابل استناد برای قابلیت ضد سرقت بودن گاوصندوق می‌باشد.

ارزش این استانداردها به قدری است که در کشورهای اروپایی و آمریکا از رتبه‌بندی این استانداردها برای بیمه کردن محصولات داخل گاوصندوق استفاده می‌شود.
این به این معناست که کارگزار بیمه بر اساس رتبه امنیتی محصول برای آن ارزش مادی تعیین می‌کند که در صورت سرقت شدن گاوصندوق، شرکت بیمه موظف به پرداخت آن ارزش مادی می‌باشد.

استاندارد RSC چیست؟

این استاندارد توسط مرکز Underwriters laboratories در آمریکای شمالی برای سیستم رتبه‌بندی سرقت به گاوصندوق داده می‌شود.

این مرکز از مهمترین و اصلی‌ترین مراکز ارزیابی گاوصندوق و محصولات امنیتی می‌باشد. مرکز Underwriters laboratories در حدود 120 سال قبل برای انجام تست و آزمایش روی محصولات امنیتی در آمریکا تاسیس شد.

این شرکت جزو معدود شرکت‌هایی است که مجوز فعالیتش را از اداره ایمنی و بهداشت ایالات متحده آمریکا کسب نموده است.
این مرکز در سطح جهانی شناخته شده و معتبر است و بیش از 100 کمپانی در دنیا جهت دریافت رتبه‌بندی امنیت گاوصندوق، محصولاتشان را به این مرکز ارسال می‌کنند.

همان طور که استاندارد UL معتبرترین استاندارد برای نسوز بودن گاوصندوق است، استاندارد RSC نیز یکی از قوی‌ترین استانداردها برای قابلیت ضد سرقت بودن گاوصندوق در جهان می‌باشد.

آزمایش گاوصندوق با مته

درجه‌بندی استاندارد ضد سرقت RSC

استاندارد RSC داری 3 درجه کلی برای ضد سرقت بودن گاوصندوق بر اساس ضخامت ورقه‌های به کار رفته در آن و همچنین مقاومت گاوصندوق در برابر آزمایش‌های انجام شده، می‌باشد.

RSC LEVEL 1

اولین و پایین‌ترین درجه امنیتی که این استاندارد به یک گاوصندوق اهدا می‌کند استاندارد RSC LEVEL 1 می‌باشد.
برای کسب این استاندارد به مدت 5 دقیقه در یک محیط کنترل شده دو نفر اقدام به باز کردن گاوصندوق با ابزارهای مکانیکی مختلف مانند دریل، برش، اره و … می‌کنند و در صورتی که در طول این مدت گاوصندوق بتواند مقاومت داشته باشد، می‌تواند استاندارد UL RSC را از آن خود نماید.

گاوصندوق در طول مدت 5 دقیقه نباید طوری آسیب ببیند که راه ورود به گاوصندوق باز شود.

شاید در نگاه اول 5 دقیقه زمان کمی برای کسب استاندارد ضد سرقت باشد ولی در واقع چنین نیست.
مدت زمان 5 دقیقه زمان خالصی است که توسط کرنومتر ثبت می‌شود. یک گاوصندوق برای این استاندارد ممکن است تا 1 ساعت تحت سخت‌ترین آزمایش‌ها قرار بگیرد و این برای این است که بتوان اطمینان حاصل کرد که گاوصندوق مورد نظر به اندازه کافی از امنیت برخوردار می‌باشد.

انجام این آزمایش البته دارای شرایطی نیز می‌باشد.

برای مثال اندازه دریل نباید از45 سانتی‌متر بیشتر باشد یا اندازه کله‌گی پتک نیز بیش از 1 کیلو 300 گرم نباید باشد. البته این سطح از رتبه‌بندی بیشتر مناسب گاوصندوق‌های خانگی می‌باشد.
به عبارت دیگر برای گاوصندوق‌های خانگی این سطح از استاندارد کفایت می‌نماید.

البته اگر ارزش اموال و اشیایی که قرار است داخل گاوصندوق از آن نگهداری کنید زیاد است در این صورت می‌توانید از گاوصندوق‌های خانگی فوق امنیتی و دارای سطوح بالاتر استاندارد بهره ببرید.

آزمایش گاوصندوق با دریل

RSC LEVEL 2

این درجه دومین سطح استاندارد RSC می‌باشد که مناسب برای گاوصندوق‌های اداری است. برای کسب این استاندارد در زمان طولانی‌تر و با استفاده از ابزارهای صنعتی‌تر، گاوصندوق را مورد آزمایش قرار می‌دهند.
این استاندارد به مدت 15 دقیقه توسط دو نفر با ابزارهای صنعتی مانند دریل صنعتی، اره برقی و … مورد آزمایش قرار می‌گیرد.
اگر پس از گذشت این زمان گاوصندوق بتواند مقاومت داشته باشد در این صورت این رتبه امنیتی به آن تعلق می‌گیرد.

RSC LEVEL 3

اما بالاترین درجه استاندارد RSC در رتبه‌بندی امنیت گاوصندوق درجه RSC LEVEL 3 می‌باشد. گاوصندوق‌هایی که موفق به کسب این درجه از استاندارد شوند، گاوصندوق‌های فوق امنیتی شناخته می‌شوند.
برای کسب این استاندارد به مدت 30 دقیقه در 6 جهت گاوصندوق توسط ابزارهای صنعتی مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

استاندارد RSC یکی از معتبرترین استانداردها برای قابلیت ضد سرقت بودن گاوصندوق می‌باشد.
این استاندارد دارای سه درجه و سطح می‌باشد. این که چه سطح امنیتی برای مناسب می‌باشد به نوع کاربری ما، ارزش دارایی‌های و میزان امنیتی که ما از گاوصندوق انتظار داریم بستگی دارد.
در رابطه با رتبه‌ بندی امنیت گاوصندوق گاوصندوق‌های خانگی رتبه امنیت 1، برای گاوصندوق‌های اداری رتبه امنیت 2 و اگر ارزش دارایی‌های ما بسیار زیاد بود، بهتر است از بالاترین میزان درجه امنیتی یعنی رتبه 3 استاندارد RSC بهره ببریم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *