خصوصیات گاوصندوق رمزدار

خصوصیات گاوصندوق رمزدار شامل امنیت و میزان مقاومت در برابر ضربه آتش‌سوزی می‌باشد و از نمونه‌های بسیار پرکاربرد به شمار می‌آید. این گروه از گاوصندوق‌ها در واقع‌ بین گاوصندوق‌های کلیدی و گاوصندوق‌های دیجیتال بیومتریک قرار گرفته‌اند.

انواع گاوصندوق‌های رمزدار

همانطور که از نام این گروه از گاوصندوق‌ها مشخص است این نوع از گاوصندوق‌ها برای باز کردن نیاز است که رمز آن‌ها از طریق صفحه‌کلید یا قفل‌های چرخشی و مکانیکی وارد شود. برند‌های متعددی در زمینه تولید و طراحی این نوع قفل‌ها برای این گاوصندوق‌ها وجود دارند.

در حالت‌های کلی می‌توان گاوصندوق‌های رمزدار را با توجه به رمز و قفلی که در آن‌ها به کار رفته است به گروه‌های زیر تقسیم‌بندی نمود:

  1. رمز‌های چرخشی
  2. رمز با صفحه‌کلید
  3. رمز‌های بیومتریک

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. رمز‌های چرخشی

رمز‌های چرخشی یا مکانیکی یکی از قدیمی‌ترین قفل‌ها برای گاوصندوق‌ها می‌باشد که بعد از گاوصندوق‌های کلیدی معرفی شدند و در دنیای امروزه کاربرد بسیار زیادی ندارند. برای باز کردن این گاوصندوق‌ها باید قفل‌های چرخشی را با توجه به رمزی که مالکین تعیین می‌کنند بچرخاند. قفل‌ها یا همان رمز‌هایی که در این نوع از گاوصندوق‌ها به کار رفته است می‌تواند با یک مرتبه چرخش باز شود و در برخی نیز برای بازگشایی به سه مرتبه چرخش نیاز است.
این نوع از صندوق‌ها چرخشی دارند از نظر امنیت در سطح بالاتری قرار گرفتند. قفل‌هایی که در این گروه بسیار پرکاربرد هستند شامل دو قفل سارجنت و واریابل می‌باشد که در حال حاضر سارجنت کاربرد بسیار زیادی ندارد.

گاوصندوق رمزدار رمز با صفحه‌کلید

2. رمز با صفحه‌کلید

بعد از رمز‌های چرخشی و مکانیکی نسل بعدی اینورنس‌ها یعنی رمز با صفحه‌کلید طراحی شد و به مردم معرفی شدند که در حال حاضر نیز کاربرد بسیار زیادی در بین مردم دارند. مالک گاوصندوق رمزدار ابتدا باید یک رمز قوی را انتخاب کند و تنها با وارد کردن همان رمز امکان باز شدن قفل وجود دارد.
بهترین نوع قفل‌های رمزدار که امروزه در این نوع از گاوصندوق‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند نوع از رمز‌های کره‌ای و چینی هستند که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

3. رمز‌های بیومتریک

قوی‌ترین نوع رمزهایی که برای گاوصندوق خواب به کار رفته از رمزهای بیومتریک می‌باشد که از نظر قیمت نیز در بالاترین سطح قرار گرفتند. گاوصندوق‌های رمزدار با رمز‌های بیومتریک تنها با اثرانگشت یا اسکن قرنیه چشم مالک باز می‌شود، پس به همین دلیل از نظر امنیت بسیار قوی هستند و سارقین نمی‌توانند به راحتی به این اثرانگشت دسترسی پیدا کنند و آن را باز کنند.

تفاوت گاوصندوق‌های رمزدار با گاوصندوق‌های دیگر

با توجه به اینکه رمز‌های به کار رفته برای گاوصندوق‌ها بسیار کوچک هستند پس می‌توان آن‌ها را نه تنها بر روی صندوق‌های بزرگ اداری نصب کرد بلکه این رمز‌ها در گاوصندوق‌های خانگی نیز کاربرد بسیار زیادی دارد، به عبارت دیگر گاوصندوق‌های رمزدار با سایر گاوصندوق‌ها تنها از نظر نوع و شیوه باز‌کردن‌ درب متفاوت می‌باشند ولی از نظر ابعاد و اندازه و شکل ظاهری کاملاً شبیه به نوع دیگر گاوصندوق می‌باشند.

قیمت گاوصندوق رمزدار

قیمت گاوصندوق‌های رمزدار بر اساس فاکتورهای بسیار زیادی تعیین می‌شود پس به همین دلیل نمی‌توان نرخ مشخص و ثابتی را برای تمامی گاوصندوق‌ها در نظر گرفت. از جمله مواردی که می‌تواند در قیمت گاوصندوق‌ها تاثیر گذار باشد و باعث گران بودن یا ارزان بودن گاوصندوق شود به عبارت زیر است که آن‌ها با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

  1. اندازه و ابعاد گاوصندوق‌ها
  2. وزن گاوصندوق
  3. نوع و برند رمز
  4. طرح گاوصندوق رمزدار

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. اندازه و ابعاد گاوصندوق‌ها

هر کدام از کاو صندوق‌هایی که در بازار موجود هستند اندازه و ابعاد متفاوتی دارند و بر اساس همین اندازه نیز قیمت‌گذاری می‌شوند. به صورتی که قیمت دو گاوصندوق با مدل یکسان اگر اندازه‌های متفاوتی داشته باشد گاوصندوق که از نظر ابعاد بزرگ‌تر است آن قیمت بیشتری دارد و گران‌تر می‌شود.

دلیل تفاوت این قیمت‌ها نیز به نوع متریال و موادی که برای ساخت و تولید این گاوصندوق از آن استفاده می‌شود نیز ارتباط دارد

2. وزن گاوصندوق

با توجه به میزان ضخامتی که برای دیواره‌های گاوصندوق در نظر گرفته می‌شود و نوع متریالی که در ساخت آن به کار رفته است گاوصندوق‌ها دارای وزن متفاوتی نیز هستند. لازم به ذکر است هرچه گاوصندوق رمزدار ای که انتخاب می‌کنید سنگین‌تر باشد در نتیجه قیمت آن نیز بیشتر خواهد شد.

نوع و برند گاوصندوق رمزدار

3. نوع و برند رمز

همانطور که اشاره شد رمزهایی که برای گاوصندوق‌ها استفاده می‌شود نیز متفاوت است و این می‌تواند در قیمت این گاوصندوق‌ها نیز تاثیر گذار باشد. به عنوان مثال گاوصندوق‌هایی که رمز‌های چرخشی دارند ارزان‌تر از نوع صفحه‌کلیدی آن‌ها هستند و گاوصندوق‌های بیومتریک از دو نوع قبلی بسیار گران‌تر هستند. علاوه بر این برند تولیدکننده رمز نیز می‌تواند بر قیمت گاوصندوق تاثیر گذار باشد به صورتی که برندهای کره‌ای در اغلب موارد گران‌تر از نوع چینی آن‌ها هستند.

همچنین لازم به ذکر است که رمز‌های این نوع گاوصندوق‌ها وارداتی بوده پس به همین دلیل به‌ شدت تحت تاثیر قیمت ارز قرار می‌گیرند و روز به روز قیمت آن‌ها تغییر می‌کند و بالا می‌رود.

4. طرح گاوصندوق رمزدار

با توجه به امنیت بسیار بالایی که گاوصندوق‌های رمزدار دارند در طرح‌های مختلف زیر ویترینی، هتلی، خانگی، آسانسوری و غیره تولید می‌شوند. البته نوع رمزی که در طرح زیر ویترینی و آسانسوری استفاده می‌شود کاملاً پیشرفته است و نوع قفل چرخشی و کلیدی کمتر در این نوع از گاوصندوق‌ها به کار می‌رود. گاوصندوق‌های رمزدار از نظر طرح و شکل ظاهری نیز ممکن است به صورت چند طبقه یا تک طبقه طراحی شوند که در نوع اداری آن به دلیل اینکه تعداد مدارک و اسناد زیاد است از گاوصندوق‌های استفاده می‌شود که چند طبقه دارند.

با توجه به تنوع بسیار بالا در طرح‌های گاوصندوق و ویژگی‌های مختلفی که در هر یک از این گاوصندوق وجود دارد بهترین نوع از انتخاب برای گاوصندوق، گاوصندوق‌هایی است که بدن کاملا مقاوم در برابر ضربه و آتش‌سوزی داشته باشد. علاوه بر این سیستم رمزنگاری آن‌ها نیز پیشرفته باشند و متعلق به برند‌های شناخته شده و معتبر باشند.

مزایا و معایب گاوصندوق‌های رمزدار

صندوق‌هایی که قفل‌های چرخشی و کلیدی دارند چند ای به عهده دارد که مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به فراموش شدن رمز اشاره کرد؛ اما رمزهایی که بیومتریک هستند نیاز به اینکه شما رمزی را به خاطر بسپارید ندارند و تنها به کمک اثرانگشت فرد باز می‌شوند. از مزیت این نوع گاوصندوق‌ها می‌توان به تنوع بالا در طرح و اندازه اشاره کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *